Informacja dla wnioskodawców – program „Aktywny Samorząd” Obszar E
DODATEK DO ENERGII ELEKTRYCZNEJ DLA OSÓB KORZYSTAJĄCYCH Z KONCENTRATORA TLENU LUB RESPIRATORA w ramach programu „Aktywny Samorząd” Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej
Powiatowe Centrum Rodzinie w Obornikach ogłasza możliwość ubiegania się przez osoby niepełnosprawne korzystające z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej o REFUNDACJĘ KOSZTÓW ENERGII ELEKTRYCZNEJ (DODATEK) w ramach realizowanego programu „Aktywny Samorząd” Obszar E.
Nowy obszar wsparcia (Obszar E) jest dedykowany dla osób z niepełnosprawnością bez względu na stopień czy rodzaj niepełnosprawności.
Pierwszy NABÓR WNIOSKÓW odbędzie się w terminie od 28 października do dnia 30 listopada 2024r.
Wnioski można składać przez INTERNET w systemie elektronicznym SOW (System obsługi Wsparcia) na przygotowanym formularzu, który należy wypełnić i podpisać w systemie.
Wnioski rozpatruje samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy (PCPR).
Pomoc będzie udzielana w formie comiesięcznego dodatku w wysokości 100 zł na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną, ponoszonych od dnia 1 lipca 2024 w związku z użytkowaniem koncentratora tlenu lub respiratora. Wniosek można złożyć za każdy miniony miesiąc, jednak okres objęty refundacją nie może być dłuższy niż 6 miesięcy i krótszy niż 3 miesiące. Można złożyć 4 wnioski w ciągu roku kalendarzowego ( w przypadku składania wniosku o refundację za 3 miesiące).
- Kto jest Wnioskodawcą, kto może złożyć wniosek?
Wniosek można złożyć podobnie, jak w pozostałych zadaniach programu „Aktywny samorząd”:
- we własnym imieniu – gdy Wnioskodawca jest pełnoletni i ma zdolność do czynności prawnych
- w imieniu i na rzecz niepełnoletniej osoby z niepełnosprawnością – Wnioskodawcą jest rodzic lub opiekun prawny tej osoby
- w imieniu i na rzecz pełnoletniej osoby, która nie posiada zdolności do czynności prawnych – Wnioskodawcą jest opiekun prawny tej osoby
- w imieniu i na rzecz osoby udzielającej pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej – wzór takiego pełnomocnictwa znajdziesz pod adresem: Pełnomocnictwa w SOW w zwykłej formie pisemnej – portal informacyjny SOW (pfron.org.pl)
- Jaka jest wysokość pomocy/dodatku?
- 100 zł miesięcznie
- możemy zrefundować koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.
- okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).
- Przykładowo:
- jeśli wniosek zostanie złożony w październiku 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące:
lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł), - jeśli wniosek zostanie złożony w listopadzie 2024 r., to może on obejmować dodatek za miesiące:
lipiec-październik (4 miesiące – 400 zł), - jeśli wniosek zostanie złożony np. w marcu 2025 r., to może on obejmować dodatek za miesiące:
wrzesień-luty (6 miesięcy – 600 zł).
- Wniosek musi być podpisany przez Wnioskodawcę!
- z użyciem podpisu elektronicznego,
- za pomocą profilu zaufanego/tymczasowego profilu zaufanego,
- Odręcznie – w wyjątkowych przypadkach.
- Złożenie wniosku w SOW jest korzystne dla Beneficjenta! Skraca czas rozpatrzenia i realizacji wniosku, wniosek nie jest trudny, dane osobowe do kolejnego wniosku wpiszą się automatycznie do kolejnego.
- Wnioskodawca nie musi:
- być wskazany jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy,
że gospodarstwo domowe opiera się na wspólnocie praw i obowiązków jego członków - gromadzić dla nas rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną – wiemy, że potwierdzenie korzystania z koncentratora tlenu lub respiratora oznacza, że takie koszty są rzeczywiste,
- czekać na zawarcie umowy – dodatek zostanie przekazany na podstawie wniosku
- być wskazany jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy,
- Bardzo ważne jest zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu!
- to podstawa do wypłaty dodatku w ramach wniosku
- Wnioskodawca przed złożeniem wniosku powinien sprawdzić, czy wypełnione zaświadczenie zawiera wszystkie dane i czy zostało poprawnie podpisane
- Zaświadczenie może być:
- podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem
albo
- opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje opiekę domową)
i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę - Wzór zaświadczenia został przygotowany we współpracy z NFZ; jest także dostępny w formie elektronicznej (do wypełniania w formacie pdf); jeśli zaświadczenie będzie wypełniane elektronicznie, to może być również podpisane elektronicznie
- Wnioskodawca nie może zapomnieć we wniosku:
- wpisać prawidłowy numer PESEL – przed wypłatą środków każdorazowo go sprawdzamy; jeśli będzie nieprawidłowy pieniądze (dodatek) nie będzie przekazany
- wpisać nazwę i numer swojego rachunku bankowego, na który mamy przekazać dodatek
- złożyć wszystkie wymagane oświadczenia poprzez kliknięcie odpowiedniego pola w systemie SOW, tj.:
- o uzyskaniu pozytywnej kwalifikacji do leczenia z wykorzystaniem koncentratora tlenu lub respiratora, która to kwalifikacja odbywa się w szpitalu lub w ośrodku domowego leczenia tlenem
- o użytkowaniu urządzenia w okresie, za który ubiega się o dodatek
- o zgodności ze stanem faktycznym informacji i danych zawartych w złożonych oświadczeniach i zaświadczeniach, bądź innych dokumentach stanowiących podstawę przyznania dodatku
- o wyrażeniu zgody na weryfikację zgodności ze stanem faktycznym złożonych oświadczeń lub na oględziny urządzenia w miejscu zamieszkania lub z wykorzystaniem instrumentów kontroli pozwalających na uzyskiwanie informacji na odległość (w kontaktach telefonicznych lub on-line)
- o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że złożenie we wniosku oświadczenia lub zaświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym eliminuje wniosek z dalszego rozpatrywania, a ujawnienie w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych – w terminie wskazanym w pisemnej informacji o konieczności zwrotu zakwestionowanej kwoty (wezwanie do zapłaty)
- o przyjęciu do wiadomości i stosowania, że w przypadku konieczności zwrotu wypłaconego dodatku, odsetek nie nalicza się jedynie w przypadku, gdy wystąpienie okoliczności powodujących obowiązek zwrotu środków było niezależne od Wnioskodawcy
- o zobowiązaniu się do zwrotu wypłaconego dodatku i naliczonych odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, w przypadku stwierdzenia przez realizatora programu lub PFRON w toku kontroli niezgodności ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach, stanowiących podstawę przyznania dodatku.
Niezbędne załączniki do wniosku:
– orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności (skan lub kopia),
– zaświadczenie potwierdzające korzystanie z respiratora lub koncentratora tlenu w ramach świadczenia zdrowotnego zgodnie ze wzorem (skan do złożenia w SOW) lub oryginał
Wzór zaświadczenia można pobrać z SOW lub z witryny PFRON pod adresem:
Komunikat PFRON o wdrożeniu do programu „Aktywny Samorząd” zadania (Obszar E):
W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego i mailowego:
- bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00, numer 800 889 777 lub
- sow@pfron.org.pl